وجود ۳هزار فرد مبتلا به ایدز در کرستان
شیرازد سیفی با بیان این مطلب اظهار داشت: بیشتر افراد مبتلا به ویروس که
توسط مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری شناسایی شدهاند، بیماران معتادند و
متاسفانه افرادی که از طریق روابط جنسی نامشروع به این ویروس مبتلا شدهاند
مسئله خود را پنهان نگه میدارند.
وی اعلام کرد: براساس گفتههای متخصصین و کارشناسان این حیطه در دنیا، عامل اصلی گسترش و شیوع ایدز، تزریق مواد مخدر و روابط جنسی نامشروع توسط مردم است .
سرپرست مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری استان تشریح کرد: متولیان امر سلامت باید اطلاعات لازم در مورد بیماریها را با در نظر گرفتن جنبههای مثبت و منفی آن در اختیار مردم قرار داده و مردم در راستای عمل به آن اطلاعات و استفاده مفید به امکانات و خدمات کافی دسترسی داشته باشند.
وی تاکید کرد: علاوه بر موارد یاد شده وجود انگیزه بین افراد جامعه، در راستای حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری موجب انتخاب منطقی مردم، زندگی سالم و در نتیجه ارتقاء سلامت جامعه میشود.
وی با اشاره به این که مباحث اصلی مطرح در زمینه ابتلا به ایدز فقر و تبعیض است، تصریح کرد: فقر میتواند مادی و فرهنگی باشد و تبعیض نیز شامل نژادی، جنسی و ماهیتی است.
سیفی افزود: متولیان امر سلامت باید زمینههای پیشگیری را فراهم و آگاهی لازم را به مردم در زمینه استفاده داروها و مواد مخدر ارائه کنند.
سرپرست مرکز مشاوره بیماریهای رفتار استان کردستان اعلام کرد: به جرات می توان گفت ۶۰ الی ۷۰ درصد از زندانیان مبتلا به اعتیاد هستند و تصور میشود به این شیوه اعتیاد آنها کنترل میشود، درحالیکه در زندان به دلیل عدم دسترسی به امکانات و کشف راههای مختلف استفاده از مواد مهارت بیشتری در این زمینه به دست می آورند.
وی بیان کرد: اگر میزان آگاهی بیماران معتاد را بسنجیم متوجه میشویم که اطلاعات خوبی در مورد استفاده از سرنگ و خطرات ناشی از آن و بیماری خویش دارند لذا باید برای پیشگیری از ابتلای آنها و شیوع ایدز امکانات لازم از جمله سرنگ تمیز در اختیارشان قرار گیرد.
وی روابط جنسی و اعتیاد را مهمترین عوامل شیوع ایدز دانست و افزود: این عوامل را نمیتوان ریشه کن کرد لذا باید کنترل شوند.
سرپرست مرکز مشاوره بیماریهای رفتار استان کردستان با اشاره به اجرای قوانین سخت در برخی کشورها و ایجاد مراکز اعتیاد در برخی کشورهای دیگر بیان کرد: در ایران در سال ۱۳۸۴ نامهای به تمامی زندانها مبنی بر آزادی دادن سرنگ به بیماران معتاد فرستاده شد که متاسفانه به دلیل عدم آگاهی و آمادگی مردم در این زمینه و تعلل توسط مسؤولین هنوز اجرایی نشده است.
وی آموزش مسائل جنسی در سنین پایین و متناسب با سن به افراد را از عوامل موثر بر کنترل و پیشگیری از شیوع ایدز عنوان کرد.شیرزاد سیفی اظهار کرد: افرادی که به ایدز مبتلا میشوند ۴ مرحله شامل عفونت حاد که خطرناکترین مرحله است، مرحله بدون علامت و کاهش میزان ویروس، تب و اسهال بیش از یک ماه و کاهش وزن شدید و در نهایت مرحله چهارم فاز نهایی را پشت سر میگذارند.وی خاطرنشان کرد: افرادی که در سطح استان دارای رفتار پرخطر بوده و در معرض خطرات ناشی از استفاده از سرنگ مشترک و رعایت نکردن حفاظ در روابط جنسی نامشروع بوده میتوانند به مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری به آدرس سنندج سه راه شریف آباد مراجعه و یا با شماره تلفن ۰۹۶۸۶ تماس بگیرند تا با آنها مشاوره رایگان و در نهایت آزمایشات لازم به عمل آید.
سرپرست مرکز مشاوره بیماریهای رفتار استان کردستان با اشاره به این که باید با دید سلامت عمومی و کاملا علمی به رفتارهای پر خطر نگریسته شود یادآور شد: در راستای حفظ سلامت عمومی جامعه باید اعتیاد، روابط جنسی را به صورت منطقی کنترل و امکانات لازم از جمله سرنگ و غیره در اختیارشان قرار گیرد.
وی اعلام کرد: براساس گفتههای متخصصین و کارشناسان این حیطه در دنیا، عامل اصلی گسترش و شیوع ایدز، تزریق مواد مخدر و روابط جنسی نامشروع توسط مردم است .
سرپرست مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری استان تشریح کرد: متولیان امر سلامت باید اطلاعات لازم در مورد بیماریها را با در نظر گرفتن جنبههای مثبت و منفی آن در اختیار مردم قرار داده و مردم در راستای عمل به آن اطلاعات و استفاده مفید به امکانات و خدمات کافی دسترسی داشته باشند.
وی تاکید کرد: علاوه بر موارد یاد شده وجود انگیزه بین افراد جامعه، در راستای حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری موجب انتخاب منطقی مردم، زندگی سالم و در نتیجه ارتقاء سلامت جامعه میشود.
وی با اشاره به این که مباحث اصلی مطرح در زمینه ابتلا به ایدز فقر و تبعیض است، تصریح کرد: فقر میتواند مادی و فرهنگی باشد و تبعیض نیز شامل نژادی، جنسی و ماهیتی است.
سیفی افزود: متولیان امر سلامت باید زمینههای پیشگیری را فراهم و آگاهی لازم را به مردم در زمینه استفاده داروها و مواد مخدر ارائه کنند.
سرپرست مرکز مشاوره بیماریهای رفتار استان کردستان اعلام کرد: به جرات می توان گفت ۶۰ الی ۷۰ درصد از زندانیان مبتلا به اعتیاد هستند و تصور میشود به این شیوه اعتیاد آنها کنترل میشود، درحالیکه در زندان به دلیل عدم دسترسی به امکانات و کشف راههای مختلف استفاده از مواد مهارت بیشتری در این زمینه به دست می آورند.
وی بیان کرد: اگر میزان آگاهی بیماران معتاد را بسنجیم متوجه میشویم که اطلاعات خوبی در مورد استفاده از سرنگ و خطرات ناشی از آن و بیماری خویش دارند لذا باید برای پیشگیری از ابتلای آنها و شیوع ایدز امکانات لازم از جمله سرنگ تمیز در اختیارشان قرار گیرد.
وی روابط جنسی و اعتیاد را مهمترین عوامل شیوع ایدز دانست و افزود: این عوامل را نمیتوان ریشه کن کرد لذا باید کنترل شوند.
سرپرست مرکز مشاوره بیماریهای رفتار استان کردستان با اشاره به اجرای قوانین سخت در برخی کشورها و ایجاد مراکز اعتیاد در برخی کشورهای دیگر بیان کرد: در ایران در سال ۱۳۸۴ نامهای به تمامی زندانها مبنی بر آزادی دادن سرنگ به بیماران معتاد فرستاده شد که متاسفانه به دلیل عدم آگاهی و آمادگی مردم در این زمینه و تعلل توسط مسؤولین هنوز اجرایی نشده است.
وی آموزش مسائل جنسی در سنین پایین و متناسب با سن به افراد را از عوامل موثر بر کنترل و پیشگیری از شیوع ایدز عنوان کرد.شیرزاد سیفی اظهار کرد: افرادی که به ایدز مبتلا میشوند ۴ مرحله شامل عفونت حاد که خطرناکترین مرحله است، مرحله بدون علامت و کاهش میزان ویروس، تب و اسهال بیش از یک ماه و کاهش وزن شدید و در نهایت مرحله چهارم فاز نهایی را پشت سر میگذارند.وی خاطرنشان کرد: افرادی که در سطح استان دارای رفتار پرخطر بوده و در معرض خطرات ناشی از استفاده از سرنگ مشترک و رعایت نکردن حفاظ در روابط جنسی نامشروع بوده میتوانند به مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری به آدرس سنندج سه راه شریف آباد مراجعه و یا با شماره تلفن ۰۹۶۸۶ تماس بگیرند تا با آنها مشاوره رایگان و در نهایت آزمایشات لازم به عمل آید.
سرپرست مرکز مشاوره بیماریهای رفتار استان کردستان با اشاره به این که باید با دید سلامت عمومی و کاملا علمی به رفتارهای پر خطر نگریسته شود یادآور شد: در راستای حفظ سلامت عمومی جامعه باید اعتیاد، روابط جنسی را به صورت منطقی کنترل و امکانات لازم از جمله سرنگ و غیره در اختیارشان قرار گیرد.
+ نوشته شده در ساعت توسط جمعی از نویسندگان سقزی
|
پيام سقز وابسته به هيچ گروه و فرد خاصي نيست.